آخرین اخبار
کد مطلب: 124329
آملي لاريجاني در جمع مسئولان عالي قضايي:
مي‌گويند قلم‌ها را نشکنيد اما نزد رهبر انقلاب از برخورد نکردن با فلان روزنامه گلايه مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1395/08/18 09:16:55
نمایش : 3707
رئيس قوه قضاييه گفت: برخي مسئولين به صورت شفاهي يا کتبي، با ‌واسطه يا بي واسطه درخواست برخورد با برخي مطبوعات و رسانه‌ها را دارند اما وقتي در ميان اهالي رسانه قرار مي گيرند، نداي آزادي مطبوعات سر مي‌دهند.
به گزارش خبرگزاري بسيج به نقل از اداره کل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت ايام شهادت سبط نبي اکرم(ص) حضرت امام حسن مجتبي(ع) بنا به روايتي که هفتم صفر را روز شهادت ايشان مي داند، اظهار کرد: ماه صفر همانند ماه محرم، ماه عزا و اندوه محبان اهل بيت(ع) است خصوصا از اربعين تا آخر اين ماه.

رئيس قوه قضاييه افزود: هم اربعين يک روز خاص براي شيعيان است که بحمدالله مراسم اين روز هر سال باشکوهتر از سال گذشته برگزار مي شود و هم روزهاي پاياني اين ماه مصادف با ارتحال بالاترين مقام معنوي عالم پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) و شهادت امام رضا(ع) است؛ لذا اين ايام را به همه هموطنان تسليت عرض مي کنيم و اميدواريم که خداوند توفيق رهروي اهل بيت را به همه ما عنايت کند.

آملي لاريجاني با اشاره به سالروز 13 آبان و برپايي راهپيمايي ضد استکباري در کشور، به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب به مناسبت اين روز اشاره کرد و گفت: برخي تلاش دارند بغض و دشمني آمريکا را نسبت به کشور ما و انقلاب تا حد يک تعصب تقليل دهند و آن را کمرنگ کنند که البته خوشبختانه مقام معظم رهبري اين سخن فريبکارانه را افشا کردند.

رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: آمريکايي‌ها تا امروز ظلم هاي بسياري بر ملت ما روا داشته‌اند و فريبکاري آنها بيش از بيش آشکار شده است که آخرين مورد آن نيز بدعهدي  و خلف وعده آمريکا در موضوع برجام بود. از سوي ديگر در همين چند روز اخير رئيس جمهور آمريکا که مدت زيادي به پايان مسئوليتش باقي نمانده بار ديگر زهر خود را به ملت ايران ريخت و قانون تمديد وضعيت اضطراري عليه ايران را امضاء کرد.

آملي لاريجاني تاکيد کرد: ملت ما با فرياد بلند «مرگ بر آمريکا» مي خواهد بگويد که دشمني آمريکا با ايران تمام نشده اما مشخص نيست چرا عده اي به دنبال کمرنگ جلوه دادن اين دشمني واقعي هستند.

رئيس قوه قضاييه افزود: راه حل اساسي مشکلات کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب نيز بارها تاکيد فرموده اند، نه اتکا به آمريکا بلکه اتکا به خود، خود باوري و ميدان دادن به جوانان کشور است. اقتصاد مقاومتي نيز يک راهبرد در همين راستا است و ما اگر بحث تحقيق و پژوهش در عرصه هاي مختلف و موضوعاتي نظير هوا فضا را جدي تر بگيريم و با همين شتاب راه خود را ادامه دهيم مسير اقتدار کشور هموارتر مي شود اما اگر دست روي دست بگذاريم و چشممان به ديگران باشد بايد روز به روز شاهد افول بيشتر خود باشيم.

آملي لاريجاني با انتقاد از برخي سياست ها در حوزه واردات کالا و عدم حمايت از توليد داخلي، حل مشکلات کشور را در گرو خود باوري و کار انقلابي دانست و بيانات روشن و آشکار مقام معظم رهبري در 13 آبان را روشنگرانه و مهم توصيف کرد.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برگزاري نمايشگاه مطبوعات تصريح کرد: مطبوعات و رسانه ها در هر کشوري نقش شفاف سازي و آگاهي بخشي را بر عهده دارند و في‌الجمله نظام فکري جامعه را شکل مي دهند. حتي در امور ارزشي و ديني اينگونه است، يعني چه در اين امور جامعه رشد کند و چه رو به زوال برود قطعا رسانه ها دخيل بوده اند.

آملي لاريجاني با تاکيد بر اينکه همه موظفند از نقش آگاهي بخشي رسانه ها دفاع کنند، مطبوعات را چشم بيناي جامعه و مانع بسياري از تخلفات توصيف کرد و افزود: آزادي بيان در جمهوري اسلامي با وجود تبليغات مسمومي که در اين زمينه مي شود، يک آزادي معقول و منطقي و واقعي است.

رئيس قوه قضاييه خاطرنشان کرد: در عرصه مطبوعات و رسانه ها از صدا و سيما گرفته تا روزنامه ها، همه قوا را نقد مي کنند منتهي برخي انتظارات بالايي دارند و مي خواهند آزاديشان مطلق باشد در حاليکه در هيچ کجاي دنيا و در هيچ نظام سياسي، آزادي مطلق وجود ندارد زيرا آزادي ها با هم دچار تزاحم مي شوند. گاهي آزادي يک فرد با آزادي فرد ديگر مزاحمت مي‌کند. گاهي آزادي فردي ممکن است با ارزش هاي اخلاقي يا مصالح ملي تزاحم پيدا کند. در تمامي کشورها حتي در نظام هاي ليبرال دمکراسي معتقدند که آزادي به نحوي بايد محدود شود چنانکه مي بينيم خود آنها در بحث تاريخي هلوکاست انکار آن را مخالف مصالح خود مي بينند و آن را ممنوع مي کنند.

آملي لاريجاني يادآور شد: ما در جمهوري اسلامي، قانون اساسي و اسلام را به عنوان چارچوب هاي اصلي حيات سياسي خود شناخته ايم و قانون اساسي را نه از باب زور بلکه به عنوان بستر زندگي سياسي خود پذيرفته ايم. بر همين اساس مطبوعات، رسانه ها و همه مسئولان بايد ملتزم به قانون اساسي و شرع مقدس اسلام باشند و اين را نبايد نوعي مقيد يا مضيق ساختن مطبوعات تلقي کرد چرا که ارزش هاي اخلاقي و قانوني، براي آزادي واقعي انسان ها هستند و خط کشي هاي اسلام نيز براي حمايت از همين آزادي ها است.

رئيس دستگاه قضا با تاکيد بر لزوم نقش آفريني مطبوعات در جهت ارتقا سطح فرهنگي جامعه، انتشار مطالب مبتني بر افترا، توهين و شايعات از سوي رسانه ها را شرعا و قانونا ممنوع دانست و با بيان اينکه چنين مطالبي بايد براي همه مطبوعات خط قرمز باشد، تصريح کرد: متاسفانه قوه قضاييه در همه جا مظلوم واقع مي شود زيرا کار اين قوه، قضاوت است و در هر پرونده اي ممکن است يک طرف ناراضي يا حتي هر دو طرف ناراضي باشند. در مورد مطبوعات نيز همين گونه است يعني گاهي مطبوعات شاکي خصوصي دارند يا دادستان از جنبه عمومي به موضوع ورود پيدا مي کند که اين را نبايد تقييد مطبوعات بدانيم.

آملي لاريجاني افزود: برخي فشار مي آورند که چرا فلان روزنامه را نمي بنديد و برخي ديگر فشار مي آورند که چرا فلان رسانه را توقيف کرده ايد؛ در پاسخ به تمام اين فشارها ما يک سخن داريم و آن اينکه ما راه خود را براساس قوانين کشور و موازين شرعي طي مي کنيم و اگر عنوان مجرمانه اي بر اقدام يک روزنامه يا رسانه صدق نکند دليلي ندارد به موضوع ورود پيدا کنيم.

رئيس قوه قضاييه با انتقاد از برخي اظهارات در ايام اخير خاطرنشان کرد: برخي مي گويند قلم ها را به بهانه هاي واهي نشکنيم يا دهان ها را به بهانه‌اي غير اساسي نبنديم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضايي است. اين نوعي افترا به قوه قضاييه است و بلکه توهين و عجيب است کساني که چنين افتراها و اهانت هايي را به قوه قضاييه روا مي دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام مي زنند. اينگونه افتراها و توهين‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! اينگونه افتراها به قوه قضاييه و تضعيف دستگاه قضايي به سود چه کسي است؟

آملي لاريجاني خطاب به گوينده چنين سخناني تصريح کرد: برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً يا کتباً با واسطه يا بي‌واسطه بارها گفته ايد که چرا با فلان روزنامه يا فلان سايت برخورد نمي کنيد يا نزد مقام معظم رهبري گلايه مي کنيد که چرا دستگاه قضايي با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتي در بين اهالي مطبوعات و رسانه حضور مي يابيد نداي آزادي مطبوعات سر مي دهيد و اينکه قلم‌ها را نشکنيد و دهانها را نبنديد! البته ما به هيچ کدام از اين سخنان کاري نداريم و راه قانوني خود را مي رويم.

رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه موضوع رسانه واجد حساسيت هاي خاصي است اظهار کرد: ما همواره تاکيد داريم که پيش از طي شدن روند قانوني يک پرونده و رسيدگي هاي قضايي و صدور حکم، نام کسي در رسانه ها برده نشود و آبروي کسي نرود. البته منکر اين نيستيم که ممکن است خود قوه قضاييه هم در جاهايي مرتکب اين اشتباه شده و از کسي نام برده باشد اما اصل اين موضوع همواره مورد تاکيد است که به بهانه آزادي بيان و آزادي مطبوعات نبايد به کسي افترا بزنيم و آبروي افراد را در معرض تهديد قرار دهيم.

آملي لاريجاني همچنين با اشاره به برخي اظهار نظرها پيرامون سپردن تشخيص تخلفات مطبوعاتي به اهالي مطبوعات، اين سخن را خام و غير حقوقي توصيف کرد و افزود: مثالي که در اين زمينه مي زنند، نظام پزشکي است حال آنکه هم مثال و هم ممثل در اين جا غلط است.

رئيس قوه قضاييه در توضيح اين موضوع با تبيين روند تصويب قانون قبلي مطبوعات و کشمکش هاي موجود ميان مجلس و شوراي نگهبان در زمان تصويب اين قانون تاکيد کرد: تشخيص جرم قطعاً با قاضي است و ارجاع آن به غير قاضي، و تحميل آن بر قاضي خلاف شرع است و همين نکته استدلال شوراي محترم نگهبان در رد لايحه قبلي مطبوعات در اوايل دهه هشتاد بود. ارجاع به کارشناس براي تشخيص موضوع و نظر مشورتي مانعي ندارد و بلکه بر حسب قانون در مواردي لازم است. در نظام پزشکي نيز همين گونه است و آراي هيئت هاي بدوي نظام پزشکي طبق قانون، يک نظر مشورتي کارشناسي و تخصصي است. اگر غير از اين باشد خلاف شرع و قانون است و نه تنها هيئت منصفه مطبوعات يا هيئت هاي رسيدگي کننده در نظام پزشکي بلکه حتي خود بنده نيز به عنوان رئيس قوه قضاييه نمي توانم در راي قاضي دخالتي داشته باشم زيرا قاضي در مقام استدلال و صدور راي، مستقل است.

آملي لاريجاني در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به دستاوردهاي سفر هيئت عالي قضايي کشورمان به عراق در هفته گذشته تشريح کرد: در عراق با مسئولان و مقامات اين کشور و همچنين علما و مراجع بزرگ تقليد در نجف ديدارهايي داشتيم و ضمن شنيدن نقطه نظرات آنان ديدگاههاي خود را بيان کرديم.

رئيس دستگاه قضا افزود: ديدارمان با حضرت آيت الله سيستاني حفظه الله حدود دو ساعت به طول انجاميد که بيست دقيقه آن با حضور دوستان بود و مابقي به صورت محرمانه انجام شد. البته جزئيات اين مذاکرات را بيان نمي کنم اما مي توان گفت که در مجموع مذاکرات مثبت و سازنده اي بود.

آملي لاريجاني با تاکيد بر سيطره فضاي معنوي بر سفر هيئت ايراني به عراق، به امضاي تفاهم نامه اي ميان دو کشور اشاره و بر لزوم افزايش سطح  سفرها و همکاري هاي ايران براي کمک به عراق تاکيد کرد.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه عراق امروز در يک پيچ تاريخي بسيار مهم قرار گرفته است تصريح کرد: اين کشور با سابقه تمدني عظيم و افکار بلند اسلامي امروز گرفتار تروريسم است که البته خوشبختانه در مقابله با اين جريانات به توفيقات بزرگي دست يافته و اميدواريم موصل نيز به زودي آزاد شود.

آملي لاريجاني گفت: برخي کشورهاي منطقه به جاي حمايت از عراق مدام در پي تخريب اين کشور و تجهيز تروريست ها هستند لذا دوستداران مردم عراق و بويژه مسئولان عالي کشورمان لازم است براي حمايت و کمک به اين کشور، به صورت فعال تري عمل کنند و با افزايش سطح تعاملات و همکاري ها در جهت تقويت استقلال عراق گام بردارند.

رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به برخي مفاد تفاهم نامه امضا شده ميان هيئت قضايي ايران و عراق، اظهار کرد: تعامل دستگاه قضايي دو کشور، آموزش قضات عراق از سوي ايران و همچنين همکاري هاي حقوق بشري چه در چارچوب مباني اسلامي و چه در سطح بين المللي از جمله مهمترين مفاد اين تفاهم نامه بود که اميدواريم براي هر دو کشور مفيد باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس